CONSTELLATION MIURA5. 5.– 18. 6. 2017
John M. Armleder, Daniel Arsham, Alighiero Boetti, Tony Cragg, Richard Deacon, Jiří Georg Dokoupil, Anish Kapoor, Stanislav Kolíbal, Jason Martin, Lucca Pancrazzi, Bettina Pousttchi, Not Vital, Andy Warhol
7. 6. 2017 máme z technických důvodů zavřeno
Kurátor: Karel SrpOtevřeno: St – So, 12 – 18 hod
Curator: Karel SrpOpening hours: Wed – Sat, 12 a.m. – 6 .p.m.
Výstava s názvem Constellation MIURA v Hauch Gallery nabízí ojedinělý vhled do současného světového umění prostřednictvím české sbírky. Představená díla pochází z rozsáhlé kolekce Miura, přičemž některá z nich jsou běžnou součástí interiéru stejnojmenného hotelu v Čeladné v Beskydech. Návštěvník je zde může zhlédnout například v restauraci, na chodbách, ve vstupní hale nebo ve wellness centru. Ve výstavních prostorách je tato sbírka prezentována vůbec poprvé a s velkou pravděpodobností na delší dobu naposled. V Hauch Gallery je vystavena reprezentativní selekce z několika desítek prací významných autorů, kteří jsou součástí kanonizovaných dějin umění, i umělců, již mají na mezinárodní scéně své místo, nicméně v Čechách ještě nemusí být tolik známí.
Sbírka Miura se začala vytvářet kolem roku 2010 díky zájmu jejího sběratele o výrazné osobnosti současného umění ve světě. Není obrazem určité generace, kterou by se snažila postihnout, nebo zájmu o jedno umělecké médium, ale spíše intuitivní selekcí autorů, k jejichž tvorbě má majitel i z estetického hlediska blízký vztah. Zároveň je neustále doplňována a její soustředění na zahraniční umění je v místních podmínkách nebývalé, umístěním v hotelu pak vyniká i v mezinárodním kontextu.
V kolekci jsou silně zastoupeni například britští sochaři Richard Deacon, Anish Kapoor a Tony Cragg, kteří nastoupili na uměleckou scénu v osmdesátých letech a patří mezi laureáty prestižní Turnerovy ceny pro britské umělce. Všichni zmínění se objevují na výstavě, a přestože vycházejí z odlišných uměleckých východisek, představují společný zájem o hmotu a zpochybnění její ustálené podoby. Rozpadem látky se zabývá i výrazné dílo švýcarského umělce Johna M. Armledera (Sgrischus, 2012), narozeného stejně jako Cragg a Deacon na konci čtyřicátých let. Jeho obraz stojí v kontrastu s jemnou strukturou a povrchem plátna Jasona Martina. Dalším umělcem se švýcarským původem je na výstavě Not Vital. Jeho mramorová plastika je netradičně pojatým autoportétem – v podobě znetvořené tváře klavíristy Arthura Rubinsteina jakoby drcené váhou celého objektu (Self portrait as A.R., 2004). Médium sochařství zde prezentují také práce Bettiny Pousttchi (Fabricius 2013; Odin, 2013), jediné ženy na výstavě, nebo nejmladšího autora zde představeného, Daniela Arshama, jehož letecká helma se stala znakem této výstavy (Eroded Jet Fighter, 2015; 16 Eroded Basketballs, 2016). Arshamovo dílo je známo také skrze duo Snarkitecture, v roce 2015 připravili například umělecké výlohy pro módní dům Calvina Kleina v New Yorku.
Výstava přináší také starší práce, a to jednak čelního představitele uměleckého směru pop artu Andyho Warhola (Two Golden Mona Lisas and Two White Mona Lisas, 1980), jednak o desetiletí mladšího uměleckého hnutí Arte Povera Alighiera Boettiho (I Vedenti, 1977). V neposlední řadě důstojně předkládá tvorbu českých umělců Stanislava Kolíbala (Co bylo dříve hranou, 1968) a Jiřího George Dokoupila (Hokusai, 2013), kterým se podařilo prosadit v zahraničí.
Karel Srp
The exhibition entitled Constellation MIURA at the Hauch Gallery offers unique insight into the world of contemporary art through this Czech collection. The works on display come from the extensive Miura collection, some of which are used as components of the interior design of the hotel of the same name in the town of Čeladná in the Beskydy Mountains. Guests can usually see these works on display, for example, in the entrance hall, the restaurant, and the wellness center there. The collection is now being presented in an exhibition space for the first time ever, and it is highly probable that this will also be the last time it is exhibited in such a way for some time to come. At the Hauch Gallery, a representative selection is now on display of several dozen works by significant artists, some who are already part of the art history canon as well as artists who have earned their place on the international scene but are not necessarily that well-known in the Czech Republic.
The Miura collection began to be created around the year 2010 thanks to the collector’s interest in significant figures in the contemporary art world. It does not portray a certain generation whom it is attempting to capture, nor an interest in one particular artistic medium, but is rather an intuitive selection of artists towards whose work the owner feels some sort of closer relationship aesthetically. At the same time, the collection is constantly being added to – its concentration on art from abroad is unusual, given local conditions, while its location in a hotel makes it unusual in the international context as well.
In the collection the British sculptors Tony Cragg, Richard Deacon and Anish Kapoor are strongly represented, all of whom entered the art scene in the 1980s and are among the laureates of the prestigious Turner Prize for British artists. All of these artists appear in the exhibition and, despite coming from different artistic starting points, they represent a common interest in material and in questioning its fixed form. The falling apart of fabric is also the topic of the remarkable work of the Swiss artist John M. Armleder (Sgrischus, 2012), born, like Cragg and Deacon, at the end of the 1940s. His picture here stands in sharp contrast to the delicate structure and surface of the canvas by Jason Martin. Another artist of Swiss origin in the exhibition is Not Vital. His marble sculpture is an untraditionally-conceived self-portrait in the form of the disfigured face of the pianist Arthur Rubinstein, which appears to be crushed by the weight of the entire object itself (Self-Portrait as A.R., 2004). The medium of sculpture here is also represented by the work of Bettina Pousttschi (Fabricius 2013; Odin, 2013), the only female artist featured in the exhibition, or by the youngest artist presented here, Daniel Arsham, whose flight helmet has become the emblem of the exhibition (Eroded Jet Fighter, 2015; 16 Eroded Basketballs, 2016). Arsham’s work is also well-known through his involvement in the Snarkitecture duo, who in 2015 prepared, for example, the artistic display windows for the Calvin Klein fashion house in New York.
The exhibition also brings older works to viewers – on the one hand by the leading representative of pop art, Andy Warhol (Two Golden Mona Lisas and Two White Mona Lisas, 1980) and on the other hand by the Arte Povera movement, represented by Alighiera Boettiho (I Vedenti, 1977). Last but not least, the exhibition submits for consideration, in a dignified way, the work of the Czech artists Stanislav Kolíbal (Co bylo dříve hranou, 1968 – What Used to Be the Edge) and Jiří George Dokoupil (Hokusai, 2013), who has managed to make his own way abroad.